Evenement organiseren

Algemeen

Wilt u een evenement organiseren in de openbare ruimte? Zoals een buurtfeest, straatbarbecue, festival, sportwedstrijd of ander feest? Meestal is daar een vergunning voor nodig. Op deze pagina leest u wat u moet doen.

Welke evenementen staan gepland?

De gemeente Gennep maakt elk jaar een evenementenkalender. Hierop staan alle geplande evenementen die passen in ons beleid. De evenementenkalender is een document dat niet meer wordt aangevuld of aangepast.

Let op: Ook als uw evenement op deze kalender staat, moet u nog een vergunning aanvragen. 

Wilt u weten welke evenementen al gepland zijn? U vindt de evenementenkalender onder het kopje ‘Downloads’. Een overzicht van de geplande evenementen waar al een evenementenmelding of vergunning voor is aangevraagd/verleend, staan in dit online overzicht.

Evenement organiseren? Neem eerst contact op!

Staat uw evenement niet op de kalender? Neem dan eerst contact op met het Omgevingsloket. Zo kunnen we samen kijken of er ruimte is en of het past binnen ons beleid.

Vergunning of melding?

Voor een evenement heeft u een vergunning of melding nodig. Wat u nodig heeft, hangt af van het soort evenement.

Melding

U doet een melding als uw evenement aan deze regels voldoet:

  • Het is een kleinschaling A-evenement.
  • Maximaal 300 bezoekers.
  • Het geluidsniveau is niet hoger dan 70 dB(A) en 83 dB(C).
  • Geen afsluiting van hoofdwegen.
  • Het evenement is tussen 09.00 en 23.00 uur.
  • Geen tenten voor 50 mensen of meer.

Gebruik het meldingsformulier onder het kopje ‘Downloads’. Vul het formulier in en mail deze en de bijbehorende bijlagen naar omgevingsloket@gennep.nl of stuur hem naar ons toe via de post. 

Vergunning

Is een melding niet genoeg? Vraag dan een vergunning aan. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier onder het kopje ‘Downloads’. Vul het formulier in en mail deze en de bijbehorende bijlagen naar omgevingsloket@gennep.nl of stuur hem naar ons toe via de post. Bij grote evenementen (B-evenement) is vaak een veiligheidsplan nodig.

Als u alcohol schenkt, vul dan ook het formulier voor ontheffing van de Alcoholwet in.

Wat kost het?

  • Melding: gratis.
  • Vergunning kleine evenementen: € 103.
  • Vergunning grote evenementen: € 322.
  • Alcoholontheffing: € 95.

Hoe lang duurt het?

Dien uw melding of aanvraag minimaal 12 weken vóór de start van uw evenement in. Doe dit liever nog eerder. Is uw aanvraag te laat? Dan kunnen we deze mogelijk niet behandelen.

Meerjarige vergunningen

Voor evenementen die jaarlijks terugkomen, kunt u onder voorwaarden een vergunning voor maximaal 3 jaar aanvragen. Neem hierover contact op via omgevingsloket@gennep.nl of bel naar (085) 494 14 41.

Promotie van uw evenement

  • Publiciteit: zet uw evenement ook op Visit Gennep.
  • Posterboxen en LED-scheremen: in onze gemeente staan ongeveer 45 posterboxen. Ook staan er twee LED-schermen bij invalswegen. Meer weten? Kijk op deze pagina

Vragen?

Neem gerust contact op via omgevingsloket@gennep.nl of bel naar (085) 494 14 41.