Raadslid aan het woord
Een gemeente is er voor haar burgers en bedrijven. Alle besluiten die binnen de gemeentelijke organisatie worden genomen moeten daarop gericht zijn. Het belang van burgers en bedrijven, nu en in de toekomst.
Iedere dag weer worden er situaties beoordeeld en visies uitgewerkt die invloed hebben op het dagelijkse leven van mensen. Of het nu gaat om het vaststellen van een bestemmingsplan of besluiten over het beschikbaar stellen van WMO-voorzieningen of inkomensondersteuning voor minima. Ieder besluit heeft gevolgen en die kunnen voor sommigen ook negatief uitpakken. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.
Dan heb je als burger de mogelijkheid om bezwaar te maken of een klacht in te dienen. Die mogelijkheid om te klagen over besluiten van de gemeentelijke overheid is een wettelijk recht. Toch zijn mensen vaak terughoudend als het gaat om opkomen voor hun rechten en belangen. Bang om de gemeente tegen zich te krijgen. Dat is jammer.
De gemeente is van ons allemaal. Iedereen; ambtenaar, wethouder, burgemeester of raadslid wordt door ons aangenomen en betaald. Zij moeten gewoon hun werk doen en daar mag over worden geklaagd. In een gezonde organisatie wordt een klacht gezien als een gratis advies en een mogelijkheid om het nog beter te doen.
Om een klacht in te dienen kun je de telefoon pakken, maar een brief of mail schrijven is vaak beter want die kun je teruglezen. Je kunt een brief sturen naar de gemeente maar ook naar het college van B&W of naar de gemeenteraad. Het is natuurlijk niet zo dat je altijd je zin zult krijgen, maar er wordt in ieder geval nog een keer naar gekeken en je krijgt als het goed is een fatsoenlijk antwoord.
Luc Brouwers, RoodGroen Lokaal
l.brouwers@protonmail.com